понеделник, 27 март 2017 г.

Стефка Михайлова, майстор на шевици: Всяка българска шевица носи своята символика



Стефка Михайлова, майстор на шевици и автор на изложбата „Българската шевица – магия, любов и хоби”, в интервю за Радио „Фокус” – Кюстендил

Фокус: Госпожо Михайлова, вие сте автор на изложбата „Българската шевица – магия, любов и хоби”, как решихте да се занимавате с бродерията и шевиците?
Стефка Михайлова: Ще започна с това, че аз съм дългогодишен преподавател по математика, но вече съм в пенсия и имам възможност да творя. Бродирам от дете, но бях посветила живота и работата си в областта на преподаването, възпитала съм не едно или две поколения, преминали през Трето основно училище в Кюстендил. В момента творя и създавам модерен вариант на старите шевици под формата на картини, картички, пазви, разделители за книги и подвързии за книги.


Фокус: От къде идва любовта ви към шевиците?
Стефка Михайлова: Това ми се предава по наследство. Аз съм от голямо семейство, имах две сестри и баба които бродираха. Аз наследих уменията от тях, а след като се омъжих свекърва ми също бродираше и ми завеща старинни бродерии, които ми помагат в тази работа. Вече пет години усилено работя в тази област, някои неща ги реновирам и създавам свои модели, базирайки се на старинните шевици.


Фокус: От къде черпите идеите, от къде се информирате за старите шевици?
Стефка Михайлова: Като начало ми бяха дарени сватбени дарове, на които има шевици. От тях съм създала картички. Освен това съм любител фотограф и на празниците на Кюстендил снимам автентични народни носии, след което претворявам шевиците в тях.

Фокус: Трудно ли това занимание?
Стефка Михайлова: За мен не е трудно, няма трудни шевици. Стига човек да има желание да се занимава с това. Всичко е създадено с много любов, в шевиците има много символика. Те са символ на хармония и на доброта. На времето жената е бродирала шевиците върху ризите с пожелания за добро на дома, за семейството си. Тя е давала своята енергия на тези шевици. Обичайки дома си, тя е създавала тази красота.

Фокус: Колко шевици са произлезли от вашите ръце?
Стефка Михайлова: До тук съм създала общо 260 шевици. Освен това съм ги претворила и в книга. Това са български културни ценности, които според мен трябва да бъдат съхранени и да бъдат предадени на поколенията.


Фокус: Интересува ли се съвременната жена от шевиците?
Стефка Михайлова: Стига да има кой да й подскаже и да й помогне – да. Има няколко модни дизайнери от страната, които в цял свят представят нашите шевици. Те ги бродират върху чанти, тениски, други дрехи, както и върху бижута.


Фокус: Споменахте, че българската шевица има своята символика, за какво говорят мотивите в тях?
Стефка Михайлова: Да. Хармонията в човешките взаимоотношения се изразява с двоен кръст. Имаме елементи на цветя, които са символ на хубост. Имаме дърво на живота, което пък представя богинята майка. В шевицата майката е издигната като символ, като кумир. Това е жената, която дава живот.
Фокус: Кой е основният цвят на шевицата?
Стефка Михайлова: Червеният цвят е основният цвят в българската шевица, но по регионите има и преобладаващи други цветове. Някъде са по-тъмни, има и с черно, но аз работя предимно кюстендилски шевици, които са с преобладаващ червен цвят.
Фокус: Върху какво в миналото са бродирани шевиците?
Стефка Михайлова: Основно върху риза, сукман и колан. Трябва да кажа, че има специални шевици, които са бродирани по определени поводи. Има шевици за сватба, за други обреди, както и за погребения.

Фокус: Какво представяте в изложбата?
Стефка Михайлова: В изложбата са подредени 117 броя шевици, аранжирани като картини, обложки за книги, картички и книгодържатели.
Венцеслав ИЛЧЕВ

Източник: focus-radio

Няма коментари:

Публикуване на коментар